Policisti po vsej Evropi med 14. in 20. septembrom 2020 sporočamo voznikom, naj bodo raje osredotočeni na cesto, ne na telefon. Motnje oziroma distrakcije voznikov postajajo namreč vseevropski oz. svetovni problem. Večina evropskih policij v tem tednu zato poostreno ugotavlja kršitve, povezane z nepravilno uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav v vozilih, opisanemu nadzoru pa se pridružuje tudi slovenska policija.

Svoje aktivnosti smo podrobneje predstavili na današnji novinarski konferenci na na nekdanji cestninski postaji Log, kjer smo obenem tudi praktično prikazali delo in opremo policistov med opisanim nadzorom.

Akcijo Osredotoči se na cesto (v angl. Focus on the road) koordinira Evropska zveza prometnih policij ROADPOL, namenjena pa je ozaveščanju voznikov o nevarnosti uporabe mobilnih telefonov med vožnjo.

IMG 5408

Po besedah Roberta Vehovca, višjega policijskega inšpektorja v Sektorju prometne policije na Generalni policijski upravi, lahko vozniki v Sloveniji in večini evropskih držav v tem tednu pričakujejo, da bodo policisti pri svojem delu poostreno nadzirali nepravilno uporabo mobilnih telefonov in drugih elektronskih naprav (v nekaterih evropskih državah pa tudi druga ravnanja), ki voznika odvračajo od osredotočenosti na vožnjo: "Izpostaviti želimo tisti segment nepravilnega ravnanja v prometu, do katerega je večina udeležencev v prometu na žalost še vedno preveč ravnodušna. Družba obsoja vožnjo pod vplivom alkohola in prehitro vožnjo, obenem pa ugotavljamo, da večina (še) nima izoblikovanega stališča, da je telefoniranje med vožnjo ali druga opravila, ki negativno vplivajo na pozornost voznika, prav tako zelo nevarno in zato popolnoma nesprejemljivo."

"Distrakcije voznikov med vožnjo se v zadnjih letih vse bolj pojavljajo kot sekundarni vzroki za nastanek prometnih nesreč. Vozniki se žal premalo zavedajo, da uporaba mobilnega telefona med vožnjo (pa tudi kakšna druga opravila, npr. uporaba drugih elektronskih naprav) predstavlja motnjo, ki negativno vplivajo na ustrezne reakcije voznikov, ko naletijo nevarne situacije," je še dejal Vehovec in pojasnil: "Po nekaterih tujih raziskavah je tveganje za nastanek prometne nesreče kar štirikrat večje, če med vožnjo govorimo po telefonu!"

SMS anje1

Med enim od preteklih nadzorov so policisti posneli več kršitev, ko so vozniki tovornih vozil med vožnjo uporabljali mobilni telefon.

V ospredju tokratnega nadzora so vozniki tovornih vozil in avtobusov

Pravilno uporabo mobilnih telefonov in prepoved uporabe drugih elektronskih naprav slovenski policisti nadziramo pri voznikih osebnih vozil, pa tudi pri voznikih avtobusov in tovornih vozil, pri katerih je še toliko bolj pomembno, da so osredotočeni na vožnjo, saj so zaradi karakteristik njihovih vozil (večja teža, večje dimenzije) potrebne še hitrejše reakcije oziroma odločitve voznika, ko mora odreagirati na nenadno nevarno situacijo. Prav zato smo na to kategorijo voznikov v zadnjih letih še bolj pozorni, saj imajo lahko njihove neustrezne reakcije še bolj tragične posledice. Obvladovanje težjih in večjih vozil je namreč zelo zahtevno. "V ta namen v tem tednu poteka več poostrenih nadzorov, pri katerih uporabljamo tudi specialna policijska civilna vozila z vgrajenimi videonadzornimi sistemi, ki omogočajo lažje odkrivanje in dokazovanje tovrstnih kršitev," je danes poudaril Robert Vehovec. 

IMG 5480

Policisti Specializirane enote za nadzor prometa in Urada za informatiko in telekomunikacije na Generalni policijski upravi so pokazali specializirano policijsko vozilo za nadzor prometa, zlasti tovornega. Tokratni poostreni nadzor je namreč namenjen preverjanju uporabe mobilnih telefonov med vožnjo tudi pri voznikih tovornih vozil. S pomočjo videonadzorne opreme v teh vozilih lahko odkrivamo določene kršitve, povezane z nepravilno uporabo mobilnih telefonov in drugih elektronskih naprav, ki bi jih policisti zaradi višine tovornih kabin sicer težko neposredno zaznali.

Če voznik telefonira med vožnjo, je enako, kot bi imel v krvi 0,8 promila alkohola

Pri obravnavi prometnih nesreč v zadnjih letih moramo vse večkrat upoštevati tudi možnost, da je do nesreče prišlo, ker je bil voznik v trenutku, ko bi moral ustrezno reagirati, da bi preprečil prometno nesrečo, "zamoten" z nekim drugim opravilom, ki je odvračalo njegovo pozornost od vožnje. Dokazovanje omenjene okoliščine je seveda veliko bolj zahtevno, kljub vsemu pa ni nobenega dvoma, da so takšna ravnanja nevarna. Uporaba mobilnega telefona, tablice, prenosnega računalnika, slušalk ... vse to zmanjšujejo voznikovo slušno in vidno zaznavanje. In čeprav gledamo, naši možgani takrat ne vidijo!

Če torej nekdo uporablja mobilni telefon med vožnjo, je verjetnost, da bo imel prometno nesrečo, štirikrat večja. Poslabša se namreč reakcijski čas voznika, voznik počasneje zaznava in se odziva na prometno signalizacijo, njegov zavorni čas je daljši. Zaradi uporabe telefona obstaja tudi večje tveganje pri odločitvah. Če voznik telefonira med vožnjo, je učinek isti, kot bi imel v krvi 0,8 promila alkohola. Med pisanjem SMS-sporočila, na primer, štirikrat manj časa gleda na vozišče kot pri običajni vožnji. Ugotavljamo, da si v prometu določen del voznikov na telefonih ogleduje tudi socialna in druga omrežja.

Slovenska zakonodaja telefoniranje med vožnjo dovoljuje, a le v primeru, če je v vozilo vgrajena naprava za prostoročno telefoniranje. 

A tudi prostoročno telefoniranje ni varno! Zato v policiji svetujemo, da med vožnjo ne telefonirate, ne pregledujete socialnih omrežij, si ne zapisujete opomnikov, ne brskate po spletnih straneh, ne fotografirate ali snemate, ne uporabljate telefona za navigacijo ipd. Vožnja je namreč aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso našo pozornost!

V primeru nujne uporabe mobilnega telefona je zato najbolj varno, da se ustavite na primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujete šele, ko končate s pogovorom.

Predvidena globa za voznike, ki kršijo zakon, je 120 evrov.

 

IMG 5442

Po statističnih podatkih je letos v prometnih nesrečah na slovenskih cestah umrlo 67 udeležencev, v enakem obdobju lani 72

Pri statistični primerjavi vzrokov prometnih nesreč, v katerih so ljudje letos izgubili življenje, zaznavamo določene spremembe. Zaradi neprilagojene hitrosti je letos umrlo za 45 odstotkov manj udeležencev kot lani oziroma 17 (lani 31) udeležencev, hkrati smo v prometnih nesrečah, ki so se zgodile zaradi nepravilne strani oz. smeri vožnje, obravnavali za 50 odstotkov več mrtvih – letos 24, lani 16. Enako odstotek povečanja števila mrtvih beležimo tudi v prometnih nesrečah, ki so se zgodile zaradi neupoštevanje pravil o prednosti – letos 9, lani 6. Omenjene prometne nesreče so lahko povezane tudi s posrednimi vzroki motenj voznikov – tako tistih, ki so nesrečo povzročili, kot pri udeleženih voznikih, ki bi z ustreznejšo reakcijo morda lahko preprečili tako hude posledice. V letošnjem letu je sicer umrlo 67 udeležencev, v enakem obdobju lani 72.

Roadpol safety days spletna stran

Poleg akcije Osredotoči se na cesto še Evropski teden mobilnosti, ROADPOL-ovi dnevi prometne varnosti in Dan brez smrtnih žrtev v prometnih nesrečah

V tem tednu se sicer prepleta še več aktivnosti. Danes se začenja Evropski teden mobilnosti (v angl. European mobility week) , ki je namenjen spodbujanju trajnostne mobilnosti. Dogodki potekajo predvsem na lokalni in regionalni ravni, Policija pa sodeluje predvsem v aktivnostih, ki jih organizirajo lokalne skupnosti.

Roadpol novinarska konferenca logoV okviru Evropskega tedna mobilnosti potekajo tudi ROADPOL-ovi dnevi varnosti (v angl. Roadpol Safety Days) , ki bodo potekali od 16. do 22. septembra in so namenjeni pozivu vsem udeležencem v prometu k čim odgovornejšemu ravnanju v prometu. Akcija je zastavljena predvsem preventivno, žal pa so v letošnjem letu zaradi omejitev, povezanih s koronavirusom, aktivnosti zelo omejene. Ne glede na to želi slovenska policija s svojimi nadzornimi aktivnostmi prispevati k čim boljši prometni varnosti in uresničevanju Vizije nič, strategije za zmanjšanje števila smrtnih žrtev na cestah.

Vabimo tudi k spremljanju današnje on-line novinarske konference v organizaciji ROADPOL-a, s katero bodo odprli dneve varnosti. V živo jo boste lahko ob 14. uri spremljali na javno dostopni povezavi: https://youtu.be/zHu30-vAbDc

Nazadnje pa opozarjamo še na t. i. dan brez smrtnih žrtev v prometnih nesrečah, ki bo letos po vsej Evropi potekal jutri, v četrtek, 17. septembra (v preteklih letih je akcija potekala pod imenom Edward). Ob tej priložnosti se lahko vozniki k odgovornejši vožnji zavežejo tudi s podpisom zaobljube, da bodo upoštevali cestnoprometne predpise in tako tudi sami prispevali k reševanju življenj.

Nekaj primerov pogostih kršitev voznikov tovornjakov, ugotovljenih v preteklih nadzorih prometa

Gre za fotografije kršitev, kot so neuporaba varnostnega pasu, nepravilno prehitevanje, uporaba mobilnega telefona med vožnjo, nepravilno naložen tovor ipd.

Povezane vsebine

Kadar voziš, ne uporabljaj telefona!