Prometna varnost na slovenskih cestah se je lani v splošnem izboljšala: manj je bilo prometnih nesreč in tudi za 20 odstotkov manj smrtnih žrtev teh nesreč. Žal pa to ne velja za avtoceste, kjer policisti dnevno še vedno ugotavljamo številne izjemno nevarne kršitve in kjer je samo lani v prometnih nesrečah umrlo 20 oseb. Kako pomembno je upoštevanje prometnih pravil na avtocestah, smo zato danes, 2. aprila 2010, opozorili predstavniki Policije, Direkcije za avtoceste RS in Direkcije RS za ceste.
Na skupni novinarski konferenci so sodelovali vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi mag. Ivan Kapun, vodja Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu pri DRSC mag. Bojan Žlender in predstavnik DARS-a Jan Sajovic.
Vodja Sektorja prometne policije mag. Ivan Kapun je predstavil statistične podatke o prometni varnosti na slovenskih cestah v letu 2009. Po njegovih besedah so bili najpogostejši vzroki najhujših prometnih nesreč neprilagojena hitrost, nepravilna stran ali smer vožnje, neupoštevanje pravil o prednosti, nepravilno prehitevanje, nepravilni premiki z vozilom in nepravilno ravnanje pešcev. Naštel je tudi najpogostejše kršitve, ki jih obravnava policija, ter ukrepe policistov, kot so odrejeni preizkusi alkoholiziranosti in strokovni pregledi zaradi vožnje pod vplivom alkohola, pridržanje kršiteljev, odvzem motornih vozil.
Prometna varnost v letu 2009 na slovenskih cestah in avtocestah - statistični podatki
Vožnja po avtocesti in cesti, rezervirani za motorna vozila (opozorila policije)
Zvočni posnetek izjave Ivana Kapuna (mp3)
Opozorilo udeležencem v cestnem prometu pred velikonočnimi prazniki - zvočni posnetek (mp3)
Po Kapunovih besedah je na izboljšanje varnosti cestnega prometa vplivala posodobitev cestnoprometne infrastrukture, predvsem dokončanje novih avtocestnih odsekov, uvedba vinjetnega sistema, ki je preusmeril velik del prometa na varnejše ceste, in napovedani ukrepi ministrstev za notranje zadeve in za promet, kot so strožje sankcioniranje in učinkovitejše ukrepanje ob kršitvah, ki so največkrat vzrok prometnih nesreč z najhujšimi posledicami.
Posebej pa je izpostavil varnostno problematiko na slovenskih avtocestah, kjer so policisti v letu 2009 sicer obravnavali 1.506 (1.529) prometnih nesreč ali 2 odstotka manj kot leto prej, vendar pa je v teh nesrečah umrlo 20 (9) udeležencev. Najpogostejši vzroki prometnih nesreč na avtocestah so bili neprilagojena hitrost, premiki z vozilom in nepravilna stran ter smer vožnje.
Zvočni posnetek izjave Jana Sajovica (mp3)
Predstavnik Direkcije za avtoceste RS Jan Sajovic je zato poudaril, da bi morali vozniki na avtocestah dosledno upoštevati nekatera prometna pravila. Glede na evropsko povprečje števila mrtvih na milijon prebivalcev je Slovenija po njegovih besedah že pod povprečjem, medtem ko je bila še pred tremi leti na repu članic Evropske unije. V zvezi z vožnjo na cestah, kjer ima smerno vozišče dva ali več prometnih pasov, je opozoril predvsem na pravilno vožnjo po prometnem pasu, ki je namenjen prehitevanju. Te namreč ne ureja zgolj Zakon o varnosti cestnega prometa, po katerem je vožnja po levem voznem pasu, ko voznik ne prehiteva nobenega vozila, prepovedana, vožnja po prehitevalnem pasu je v določenih primerih tudi stvar prometne, vozniške kulture. Opozoril je tudi na posebne primere vožnje po t. i. prehitevalnem prometnem pasu, kadar gre za bistveno zožene prometne pasove na območjih, kjer zaradi del na cestah veljajo začasne prometne ureditve. Nazadnje je povedal, da se na DARS-u trudijo z vzpostavljanjem sistema za evidentiranje prekrškov in s postavljanjem signalizacije za preprečitev voženj v nasprotno smer.
V okviru prizadevanj za umirjanje prehitre vožnje in upoštevanje prometnih predpisov sodi brošura Pazi radar!, ki jo je DARS skupaj s Policijo izdal leta 2007.
Zvočni posnetek izjave mag. Bojana Žlendra (mp3)
Vodja Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu pri Direkciji RS za ceste mag. Bojan Žlender je povedal, da sta prometno in notranje ministrstvo skupaj z DARS-om decembra 2008 zastavila strategijo, s katero bi izboljšali obveščenost voznikov o pravilni vožnji po avtocestah. V ta namen so začeli pripravljati serijo desetih kratkih (okoli triminutnih) filmov, ki bi javnosti nazorno prikazali, kakšno je varno prehitevanje, varno vključevanje na avtocesto, kako naj ravnajo, ko pride npr. do okvare vozila, prometne nesreče ali požara v predoru, kako naj vozijo v posebej zahtevnih pogojih, kako naj ravnajo, ko srečajo voznika, ki vozi v nasprotno smer, idr. S temi filmčki bi želeli opozoriti na "sedem smrtnih grehov" na avtocestah, je dejal, in sicer na preveliko hitrost, prekratko varnostno razdaljo, na vzvratno vožnjo, prehitevanje po desni, hojo po avtocesti, vožnjo v nasprotno smer, ustavljanje na odstavnem pasu, kadar to ni nujno. Povedal je še, da je trenutno že pripravljenih šest kratkih poučnih filmov, ki si jih bo mogoče že v kratkem ogledati, nekaj pa jih je še v pripravi. Ne bo pa jih vrtela le nacionalna televizija, je poudaril, ampak jih bodo na DVD-jih posredovali tudi vsem avtošolam in drugim akterjem, ki so pomembni za izboljšanje prometne varnosti v državi.
***
Pazi, radar!
(brošura z nasveti za varno uporabo avtocest)
Več preventivnih nasvetov in opozoril na spletnih straneh policije:
Previdno med velikonočnimi prazniki!
Vožnja po avtocesti in cesti, rezervirani za motorna vozila
Vožnja v nasprotni smeri je izredno nevarna!
Nevarna vožnja in druge najpogostejše kršitve v cestnem prometu - posnetki